Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
03 September, 2010, 11:30:17
Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren
Nieuws:
Speciale Bluesforum.nl T-shirt actie: Een "Nieuw logo T-shirt" + een "Classic logo T-shirt" voor 25 euro inclusief verzendkosten!!!

+  Bluesforum.nl: blues rock en blues forum
|-+  Blues Algemeen
| |-+  Blues Internationaal (Moderators: Ton K., HalfBlindLefty)
| | |-+  Rory Gallagher (*2 maart 1948 - † 14 juni 1995)
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Rory Gallagher (*2 maart 1948 - † 14 juni 1995)  (gelezen 11972 keer)
Ziggy
Administrator
Super Hero!!!

Keiharde bluesrock!!!

« Gepost op: 14 Juni, 2007, 15:12:06 »

Rory Gallagher
Van Wikipedia

Rory Gallagher (Ballyshannon, 2 maart 1948 - Londen, 14 juni 1995) was een Iers bluesgitarist.

Rory Gallagher begon zijn carriθre als gitarist met de Fontana Showband en formeerde daarna zijn eigen band Taste. In deze band, een driemansband, demonstreerde hij een groot talent om de blues te spelen. In elk opzicht, elektrisch, maar ook in de blues op akoestisch gitaar, blonk hij uit. Deze periode leverde leverde twee studioalbums op. Taste en On The Boards. Een stortvloed van bootlegs werd in die tijd uitgebracht. Om dit tegen te gaan bracht hij zelf Live At The Isle Of Wight uit. Na de periode met Taste heette zijn band eenvoudig nog Rory Gallagher.

De grootste indruk maakte hij tijdens zijn optredens. Zo wild als hij was 'on stage", zo stil en teruggetrokken was hij "off stage".

De beste indruk van zijn talent krijgt men door zijn albums "Live in Europe" uit 1972 en "Irish Tour '74" uit 1974. Een fraaie visuele impressie geeft de film Rory Gallagher - Irish Tour gemaakt door Tony Palmer. Registratie van uitbundige concerten en een interview met de gitarist. Rory werd door het toonaangevende blad Melody Maker tweemaal uitgeroepen tot beste gitarist. In 1972 en 1974! Rory Gallagher genoot met name in de Oostblok landen een ongekende populariteit. Van zijn werken zijn er daar vele miljoenen over de toonbank gegaan

Gallagher overleed op 47-jarige leeftijd na een aanvankelijk gelukte levertransplantatie. Zijn laatste concerten speelde hij in Nederland in februari 1995. Tijdens het concert in Rotterdam (Nighttown) bleek hij zo ernstig ziek dat het concert voortijdig werd afgebroken. Het concert in Utrecht werd de volgende dag afgelast. Rory werd opgenomen in het AMC te Amsterdam en later overgebracht naar een ziekenhuis in London. Een longontsteking, na een gelukte levertransplantatie in april 1995, werd hem op 14 juni 1995 fataal. Nog altijd wordt de muziek van Rory door diverse groepen gespeeld en wordt hij door middel van tribute concerten herdacht. Jaarlijks is er juni in Cork een tribute weekend "Cork rocks for Rory". Tevens is er jaarlijks in het eerste weekend van juni een groots opgezet tribute-evenement "Going to my home town" in Ballyshannon Ierland (geboorteplaats van Rory) waaraan zeker 40 bands mee doen en waarvoor vanuit de hele wereld fans naar toe reizen. Het is heel goed mogelijk dat Rory Gallagher op het Internet de titel meest opgevraagde en gelezen bluesgitarist van het net kan worden toebedeeld. Zijn bekenedheid is met name na zijn dood tot grote hoogten gestegen. In Ierland wordt hij geeerd alsof het een ware nationale held zou zijn met standbeelden en eigen straatnamen.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

De blues polls zijn onzichtbaar voor gasten: klik hier voor hulp bij de gratis en spamvrije registratie!
Ger Peper
Super Hero!!!!

Geslacht: Man

Soms denk ik

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Juni, 2007, 16:33:07 »

Ik heb de man live mee mogen maken in het congresgebouw in Den Haag zo rond 1970.  Een waanzinig goede gitarist op een totaal versleten Fender Strat.
En knoert en knoerthard dat hij speelde. 5 uur na het optreden tuite mijn oren nog. Maar het was echt genieten die avond.  Een hele fijne herinnering heb ik aan Rory Gallagher !

. . . . . . .Ik hou altijd mijn blues aan.
          Een korte rock vind ik ook mooi
En met mijn pijpje over de snaren is ook cool.
Paul (thesrvman)
Super Hero
*

boot-hill.nl

« Antwoord #2 Gepost op: 16 Juli, 2007, 13:40:52 »

Dat is ook de reden dat Stevie Ray toen uitgejouwd is op Montreux (de 1e keer): zoiets hards kenden ze daar toen nog niet...
bluespunt
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 16 Juli, 2007, 20:49:29 »

ik heb die dvd met Stevie op Montreux ook. Een heel raar effect als je al dat geboe hoort. Bij het andere Montreux optreden uit die box was het niet meer.
maurice_732
Newbie
*

« Antwoord #4 Gepost op: 16 Juli, 2007, 21:24:27 »

ik heb die dvd met Stevie op Montreux ook. Een heel raar effect als je al dat geboe hoort. Bij het andere Montreux optreden uit die box was het niet meer.
Welke is die montreux dvd?
Bedoel je die uit 1984 in duitsland?

“Een bluesmuzikant is als goede wijn, hij wordt alleen maar beter met het verstrijken der jaren''
con le mie lacrime
Newbie
*

« Antwoord #5 Gepost op: 22 November, 2007, 21:34:30 »

Hoi Ziggy,
de beloofde plaatjes van Rory.

Ziggy
Administrator
Super Hero!!!

Keiharde bluesrock!!!

« Antwoord #6 Gepost op: 23 November, 2007, 17:09:02 »

Hoi Ziggy,
de beloofde plaatjes van Rory.

Bedankt, ik heb er een paar in de tekst van het eerste bericht gekopieerd. Nu ziet het er weer mooi uit!

Cool

Hubertzzzbluez
Jr. Member
**

« Antwoord #7 Gepost op: 02 Maart, 2008, 00:31:19 »

Als  er een  ander iets bestaat na de dood .
Dan weet ik zeker dat er nu een party  is in het  ander .
Vrienden zullen klaar staan met  { guiness and whiskey to say cheers}
Hoe langer het geleden is hoe meer ik wardering krijg voor deze  GIGANT 

Danke       RORY

* rory6a.jpg (32.84 KB, 396x586 - bekeken 2293 keer.)
frits
Hero Member

keep the blues alive

« Antwoord #8 Gepost op: 02 Maart, 2008, 18:16:18 »

Citaat
Hoe langer het geleden is hoe meer ik wardering krijg voor deze  GIGANT

Ik heb hem gelukkig ook live mogen zien maar vooral HOREN! Fantastische muzikant Cool

I Heard papa tell mama. Let that boy boogie woogie.
I'ts in him and it got to come out
J.L. Hooker
Ton K.
Global Moderator
Super Hero!

« Antwoord #9 Gepost op: 02 Maart, 2008, 19:36:34 »

Ben ook een van de gelukkigen, die hem vaak live aan het werk hebben mogen zien. Heel wat mooie herinneringen.  Cry

Gelukkig hebben we DVD's en video's nog. (Onze Duitse vrienden van Rockpalast hebben heel wat mooie dingen weten vast te leggen, zo ook de mensen in Montreux).  Smiley
rory rules
Newbie
*

« Antwoord #10 Gepost op: 04 April, 2008, 17:52:55 »

ter info, ik ben zeker van de partij!!
google maar even bij :De Kade (te Zaandam)
dan kun je het een en ander zien
Ziggy
Administrator
Super Hero!!!

Keiharde bluesrock!!!

« Antwoord #11 Gepost op: 06 April, 2008, 11:05:13 »

Er is al een topic over dit evenement:

http://www.bluesforum.nl/smf/index.php?topic=3083.0

Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: