Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
03 September, 2010, 11:29:54
Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren
Nieuws:
Speciale Bluesforum.nl T-shirt actie: Een "Nieuw logo T-shirt" + een "Classic logo T-shirt" voor 25 euro inclusief verzendkosten!!!

+  Bluesforum.nl: blues rock en blues forum
|-+  Blues Algemeen
| |-+  Blues Internationaal (Moderators: Ton K., HalfBlindLefty)
| | |-+  Robert Johnson (*08-mei-1911 - † 16-aug-1938).
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Robert Johnson (*08-mei-1911 - † 16-aug-1938).  (gelezen 15290 keer)
Ziggy
Administrator
Super Hero!!!

Keiharde bluesrock!!!

« Gepost op: 08 Mei, 2007, 00:01:27 »

Robert Johnson
Van Wikipedia

Robert Leroy Johnson (Hazlehurst (Mississippi), 8 mei 1911 – Three Forks (Mississippi), 16 augustus 1938) is één van de invloedrijkste Amerikaanse bluesartiesten ooit. Hoewel hij slechts 27 werd, maar twee opnamesessies heeft gedaan en maar een twintigtal songs naliet, is hij hét voorbeeld van blueszangers als Eric Clapton.

Johnson woonde het eerste deel van zijn leven op een plantage waar hij zichzelf bekend maakte met de bluesharp, maar het was zijn wens om de gitaar te leren beheersen. Binnen zeer korte tijd lukte het hem, met behulp van onder meer de al even mysterieuze Ike Zinneman, om het instrument meer dan voldoende te beheersen. Deze prestatie bracht de fabel in de wereld dat Johnson zijn ziel had verkocht aan de duivel. Hij zou op een nacht naar een kruispunt zijn gegaan om daar gitaar te gaan spelen. Om middernacht zou hij benaderd zijn door een grote, donkere man (de duivel), die hem zijn instrument afpakte, het voor hem stemde, en het, in ruil voor zijn ziel, aan hem teruggaf waarna hij het perfect zou kunnen bespelen. Na een van zijn optredens kreeg hij vergiftigde whiskey - waarschijnlijk een actie van een jaloerse echtgenoot van een van zijn scharrels. Hij werd overgebracht naar Greenwood, waar hij het gif binnen enkele dagen door ziekte wist uit te zweten. Hij liep hierbij echter wel een longontsteking op die hem uiteindelijk fataal werd. Johnson werd geboren en overleed in de Amerikaanse staat Mississippi.

Hij haalde de banvloek van de kerk over zich doordat hij in enkele songs suggereerde (me and the devil, hellhound on my trail) dat hij zijn ziel verkocht had aan de duivel om zo goed gitaar te kunnen spelen.

Johnson is zeer zeker niet de uitvinder van de blues; die bestond al geruime tijd voordat Johnson actief werd. Zijn belang voor de muziekgeschiedenis ligt in de mix die hij maakte van bestaande Delta Blues en andere invloeden. Kenmerkend is de ritmische, doorrollende gitaarmuziek. Tijdens zijn leven speelde hij met latere bluesgiganten als Muddy Waters en Howlin' Wolf.

Er zijn twee foto's bekend van Robert Johnson.
De echtheid van een mogelijke derde foto is niet aangetoond.

In 1986 werd de film Crossroads uitgebracht, waarin de speurtocht naar een verloren nummer van Robert Johnson een thema is.

* Robert.Johnson.jpg (34.45 KB, 390x440 - bekeken 670 keer.)

* robert_johnson_2.jpg (47.83 KB, 400x400 - bekeken 681 keer.)

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

De blues polls zijn onzichtbaar voor gasten: klik hier voor hulp bij de gratis en spamvrije registratie!
frits
Hero Member

Geslacht: Man

keep the blues alive

« Antwoord #1 Gepost op: 08 Mei, 2007, 12:00:13 »

Mooi "stukkie" Ziggy Cool

Citaat
Johnson is zeer zeker niet de uitvinder van de blues; die bestond al geruime tijd voordat Johnson actief werd.

Als je al van "uitvinden" mag spreken?
 Ik spreek  liever over (verder) ontwikkelen (van de muziek).

I Heard papa tell mama. Let that boy boogie woogie.
I'ts in him and it got to come out
J.L. Hooker
bluespunt
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 08 Mei, 2007, 21:12:34 »

deze week op mijn blog "alles" over Robert Johnson. De verhalen, de deskundigen over hem en later van de week, voor de mensen die nog nooit iets van hem gehoord hebben (ze bestaan!), zijn muziek.

http://blues.punt.nl/

Ziggy
Administrator
Super Hero!!!

Keiharde bluesrock!!!

« Antwoord #3 Gepost op: 08 Mei, 2007, 23:51:05 »

Dit zijn (volgens mij) al opnames van Robert Johnson. Ik ben zelf niet zo dol op zijn uitvoeringen. Ik hoor ze liever van andere artiesten.

1. Kindhearted Woman Blues 
2. Kindhearted Woman Blues 
3. I Believe I'll Dust My Broom 
4. Sweet Home Chicago 
5. Rambling On My Mind 
6. Rambling On My Mind 
7. When You Got A Good Friend 
8. When You Got A Good Friend 
9. Come On In My Kitchen 
10. Come On In My Kitchen 
11. Terraplane Blues 
12. Phonograph Blues 
13. Phonograph Blues 
14. 32-20 Blues 
15. They're Red Hot 
16. Dead Shrimp Blues 
17. Cross Road Blues 
18. Cross Road Blues 
19. Walking Blues 
20. Last Fair Deal Gone Down 
21. Preaching Blues (Up Jumped The Devil) 
22. If I Had Possession Over Judgement Day 
23. Stones In My Passway 
24. I'm A Steady Rollin' Man 
25. From Four Till Late 
26. Hellhound On My Trail 
27. Little Queen Of Spades 
28. Little Queen Of Spades 
29. Malted Milk 
30. Drunken Hearted Man 
31. Drunken Hearted Man 
32. Me And The Devil Blues 
33. Me And The Devil Blues 
34. Stop Breakin' Down Blues 
35. Stop Breakin' Down Blues 
36. Travelling Riverside Blues 
37. Honeymoon Blues 
38. Love In Vain 
39. Love In Vain 
40. Milkcow's Calf Blues 
41. Milkcow's Calf Blues

bluespunt
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 09 Mei, 2007, 20:52:46 »

Yep 29 platen. Klopt als een bus. Van een aantal bestaan er 2 takes. Die tweede takes waren een aantal maanden na de eerste.
Ziggy
Administrator
Super Hero!!!

Keiharde bluesrock!!!

« Antwoord #5 Gepost op: 09 Mei, 2007, 21:31:34 »

Yep 29 platen. Klopt als een bus. Van een aantal bestaan er 2 takes. Die tweede takes waren een aantal maanden na de eerste.

Een deel is van november 1936, de rest van juni 1937.

Het heeft wel heel lang geduurd voor het uitgebracht werd.

bluespunt
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 15 Augustus, 2007, 22:01:04 »

16 augustus....69 jaar dood alweer.

Wat zou er van hem gekomen zijn als hij was blijven leven....laten we zeggen tot eind jaren 50....
Zou  hij echt de beroemdste van allemaal geworden (gebleven) zijn?
Ger Peper
Super Hero!!!!

Soms denk ik

« Antwoord #7 Gepost op: 16 Augustus, 2007, 10:22:09 »

Wat zou er van hem gekomen zijn als hij was blijven leven....laten we zeggen tot eind jaren 50....Zou  hij echt de beroemdste van allemaal geworden (gebleven) zijn?

Dat hoeft niet persee zo te zijn denk ik.
Dat zouden we ook kunnen zeggen van bv Jimmy Hendrix of ander muzikanten die overleden zijn. Hoe vaak gaat een muziekant niet een andere stroming opzoeken in zijn muziek? En als je of we daar dan niet van houden dan kopen we zijn of haar materiaal niet meer.
Ik sprak een keer een collega die ook gitaar speelde en vroeg hoe het nu ging met de muziek?  nou zei hij, ik speel geen gitaar meer, ik tennis tegenwoordig.  Toen ben ik maar vertwijfeld weggelopen. Roll Eyes

. . . . . . .Ik hou altijd mijn blues aan.
          Een korte rock vind ik ook mooi
En met mijn pijpje over de snaren is ook cool.
Bluezy
Super Hero!
**

Ik stel alleen maar vragen en draai jou muziek

« Antwoord #8 Gepost op: 16 Augustus, 2007, 10:42:37 »

Wat zou er van hem gekomen zijn als hij was blijven leven....laten we zeggen tot eind jaren 50....Zou  hij echt de beroemdste van allemaal geworden (gebleven) zijn?

Dat hoeft niet persee zo te zijn denk ik.
Dat zouden we ook kunnen zeggen van bv Jimmy Hendrix of ander muzikanten die overleden zijn. Hoe vaak gaat een muziekant niet een andere stroming opzoeken in zijn muziek? En als je of we daar dan niet van houden dan kopen we zijn of haar materiaal niet meer.
Ik sprak een keer een collega die ook gitaar speelde en vroeg hoe het nu ging met de muziek?  nou zei hij, ik speel geen gitaar meer, ik tennis tegenwoordig.  Toen ben ik maar vertwijfeld weggelopen. Roll Eyes

O, ik speel ook niet meer hoor Ger Embarrassed   police, maar ga wel naar sommige festivals en hele week bezig met muziek bij de radio (niet alleen blues trouwens).

Bluezy - Radio Ridderkerk vol blues en aanverwante muziek.
Donderdag 20.00 tot 21.00 uur Zaterdag 19.00 tot 20.00 uur
www.bluezy.nl  Streaming: www.podcastservice.nl
http://www.myspace.com/nicobluezy
Ger Peper
Super Hero!!!!

Soms denk ik

« Antwoord #9 Gepost op: 16 Augustus, 2007, 10:45:41 »

O, ik speel ook niet meer hoor Ger Embarrassed   police, maar ga wel naar sommige festivals en hele week bezig met muziek bij de radio (niet alleen blues trouwens).

Maar dan ben jij nog heel aktief in de muziek. Maar hij deed niets meer. En hij was ook nog een jonge gozer. Dan denk ik alleen maar hoe raar kan iets lopen. Smiley

Bluezy
Super Hero!
**

Ik stel alleen maar vragen en draai jou muziek

« Antwoord #10 Gepost op: 16 Augustus, 2007, 10:48:44 »

Maar dan ben jij nog heel aktief in de muziek. Maar hij deed niets meer. En hij was ook nog een jonge gozer. Dan denk ik alleen maar hoe raar kan iets lopen. Smiley

Ha, ben ook nog jong hoor 46 Lachen Wink

Bluezy - Radio Ridderkerk vol blues en aanverwante muziek.
Donderdag 20.00 tot 21.00 uur Zaterdag 19.00 tot 20.00 uur
www.bluezy.nl  Streaming: www.podcastservice.nl
http://www.myspace.com/nicobluezy
Ton K.
Global Moderator
Super Hero!

« Antwoord #11 Gepost op: 16 Augustus, 2007, 10:58:59 »

Bluespunt schreef:
Citaat
Wat zou er van hem gekomen zijn als hij was blijven leven....laten we zeggen tot eind jaren 50....
Zou  hij echt de beroemdste van allemaal geworden (gebleven) zijn?

In de jaren zestig ontdekten de Engelse bluesjongens Robert Johnson. Ze noemden veelvuldig zijn naam en coverden zijn songs. Dat heeft hem een blijvende voorsprong gegeven op zijn tijdsgenoten. Als die jongens op dat
moment niet Robert Johnson maar Charley Patton of Son House  ontdekt hadden,
waren dat misschien wel degenen geweest met zo'n status.
Alle verhalen rond Johnson (ziel verkopen aan de duivel, de verloren
"dertigste" song, vroege mysterieuze dood) hebben niets met muziek te maken,
maar wel met legendevorming. Veel van zijn nummers zijn ook gebaseerd op nummers van anderen.
Ger Peper
Super Hero!!!!

Soms denk ik

« Antwoord #12 Gepost op: 16 Augustus, 2007, 11:01:26 »

Ha, ben ook nog jong hoor 46 Lachen Wink
En wel pas he..  Grin  Maar ik bedoelde dat de knul waar ik het over had achter in de 20 was.

Ton K.
Global Moderator
Super Hero!

« Antwoord #13 Gepost op: 16 Augustus, 2007, 11:07:56 »

"Whatever turns you on"

Ik heb een hele goede collega, waarvan ik eens een Jimi Hendrix CD heb gekregen.
Hij had hem van iemand gekregen en vond er niets aan en omdat ik wel van muziek hield kreeg ik hem.
Hij heeft niets met muziek maar kan ontzettend enthousiast praten over hardlopen.
Hij loopt marathons en drie avonden in de week kan je hem een paar uur door de polders zien rennen. Hij heeft het over de kick van het lopen en de verslavende werking ervan.
Mijn broer was bassist. Muzikant en verzamelaar van vintage bassen. Hij is doof gevorden. Heeft daarvoor wel psychische hulp gekregen, maar er mee leren omgaan en heeft nu toch een leuk leven zonder muziek.

Op zondagen dat er rechtstreekse autoraces op TV zijn, komt muziek bij mij ook even op de tweede plaats.

P.S. mijn vrouw kwam dan op de derde plaats en daarom ben ik waarschijnlijk
       gescheiden.  Droevig
Ger Peper
Super Hero!!!!

Soms denk ik

« Antwoord #14 Gepost op: 16 Augustus, 2007, 11:19:50 »

Ton,..
Je haald nu punten aan van bv je broer die niet meer met muziek kon omgaan door een zeer vervelende reden. (erg dat dit is gebeurd.)  Of de marathonloper die niets met muziek had.
Maar de jongen die ik aanhaalde sprak in die tijd vol lof over de muziek die hij speelde. En dan even later verwisseld hij de muziek voor Tennis. En doet dan ook niets meer met de muziek. Ik denk dan eigenlijk eerder dat het niet zo diep heeft gezeten.
Ik zou mij niet een dag zonder muziek kunnen voorstellen.  Wel zonder tennis. Wink want daar heb ik niets mee.

Maar ik had vroeger ook altijd, mijn gitaar is mijn alles! Mijn vrouw niet. Die kwam ook altijd op de 2e plaats. Nu heb ik inmiddels de rollen omgedraaid. Hoewel ik niet zomaar mijn gitaar zou wegdoen hoor.  Maar mijn vriendin toch ook niet. Gelukkig sta ik niet voor de keuze. Smiley

Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: