Auteur Topic: BluesMotel - Built For Comfort cd recensie  (gelezen 2022 keer)

Offline Bert V

• Moderator
  • Super Hero
  • Geslacht: Man
    • Bertje V.
BluesMotel - Built For Comfort cd recensie
« Gepost op: 16 september, 2010, 22:24:03 »
BluesMotel – Built For Comfort

Door El Mano en Bertje

Na 11 jaar is het dan zover. Het debuutalbum van Bluesmotel, Built For Comfort, gaat deze maand het levenslicht zien.

Sinds 1999 houdt zanger/harpist Kevin de Harde zich bezig met BluesMotel. De huidige samenstelling van de band bestaat sinds het einde van 2007. BluesMotel is een bluesband die volgens eigen zeggen “authentieke Chicago blues speelt in de stijl van Howlin’ Wolf, Muddy Waters, Little Walter, Elmore James en anderen”. 

De eerste reacties die ik over deze CD las was dat het hier om covers ging. Ik heb daar helemaal geen moeite mee. Vooral op deze schijf niet door de manier waarop BluesMotel de nummers heeft bewerkt waardoor het geheel verrassend over komt.

De platen die ik koester en mij naar de bleus hebben geleid van Cuby & the Blizzards, Oscar Benton Bluesband, en nog een stuk of wat deden precies het zelfde. Op een live optreden, Blues festival is het overgrote deel van het repertoire covers. Of het commercieel een succes is hangt ook voor een groot deel van de band af. In de beoordeling hieronder geef ik een oordeel over wat ik hoor en er van vind. Niet of ik het ooit eerder heb gehoord. Wat je koopt is een prachtig gespeeld souvenir van een heerlijk optreden van je favoriete band.

1. Built For Comfort
Mooie chicagoblues de band spelt heel mooi compact en gebalanceerd. Het gitaargeluid is mooi rauw, en de zangen en bluesharp zwepen de luisteraar op om lekker mee te stampen.
2. Hoochie Coochie Man
Een favoriet nummer dat er in gaat als koek. Heel fijne bluesharp licks, zuivere breaks, en een prima laidback gitaarsolo.
3. Spoonful
Crispy gitaarsound de zang op stoom en ruw ongepolijste uitvoering van een lastig nummer omdat de basis weinig variatie kent moet het nummer het hebben van de swing en flair, en dat is naar mijn smaak goed gelukt
4. Key To The Highway
My All Time favorit. Dus ben ik redelijk kritisch als ik er een uitvoering van hoor. Prima intro, en crossover gitaarpartij, De zang boeit me en is duidelijk een uitvoering die “op het publiek spelend” is gegroeid.
5. Just A Dream
De blues harp krijgt lekker de ruimte, ik moet bekennen dat ik dit nummer niet kende  en ik vind het heel leuk. Soepel gespeeld, en de zang is net als in de andere nummers heel goed te verstaan Iets wat ik ook erg kan waarderen net als een correcte uitspraak.
6. Don't Stay Out All Night
Ook hier swingt de band weer als een trein, en vloeien de gitaar partijen en zang vlot in elkaar over en de ritmesectie tja wat moet je zeggen van iets dat zo vanzelfsprekend lijkt te kloppen. Dat is als solist genieten, net als voor de luisteraar.
7. I Just Wanna Make Love To You
Dreigend en beschuldigend, met een vleugje hoop, een heel plezierig nummer om naar te luisteren en meer dan goed vertolkt.
8. I'm Free
Wat ik erg knap vind is dat dit nummer als eigen compositie net zo herkenbaar, vertrouwd en aan BluesMotel’s eigen geluid voldoet als de anderen. Dat betekend voor mij dat deze mannen zeer wel in staat zijn naast het prachtig vertolken van de nummers die ik nooit moe zal worden als ze goed gespeeld worden net als hier. Ze kennelijk ook prima in staat zijn eigen teksten te maken de me aanspreken
9. Boom Boom, Out Go The Lights
Als je voor dynamiek en power een award kon krijgen nomineerde ik deze mannen er voor. Gewoon genieten.
10. Smokestack Lightnin'
Ik ben blij dat er is gekozen om dicht bij de bron en roots te blijven met deze song. Dat valt niet mee gelet op de verwachting die je hebt bij een cover die je kent van Howlin Wolf.
11. Stop Breakin' Down
Een lekker in het gehoor liggend intro van de bluesharp. Mooi strak en bluezy gitaar soundje van beide gitaristen, die er in slagen verschillende maar op elkaar afgestemde klankkleuren te maken
12. Long Distance Call
Een slow blues naar mijn hart. Twee gitaren die een dialoog houden een knorrende bas, en strakke drummer. Een heel mooie balans en een genot om naar te luisteren.

BluesMotel heeft naar mijn mening een prachtig debuut afgeleverd. Het eigen nummer “I’m Free” smaakt duidelijk naar meer eigen werk maar zoals de mannen alle andere nummers hebben vertolkt verraad de klasse van deze band. Ik kan dan ook niet wachten om BluesMotel weer eens live aan het werk te zien!

Tracks 1, 2, 3 & 7 written by Willie Dixon,
4 & 5 by Big Bill Broonzy,
6 by Billy Boy Arnold,
8 by Kevin de Harde,
9 by Stan Lewis,
10 by Howlin’ Wolf,
11 by Robert Johnson,
12 by Muddy Waters.

Reacties mogen hier worden geplaatst.

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!

Deze advertentie is onzichtbaar voor leden: klik hier voor de gratis en spamvrije registratie!